Nowy JPK_VAT
Już od tego miesiąca weszły nowe przepisy dotyczące likwidacji deklaracji VAT i zastąpienia jej nowym plikiem JPK. Zmiana ta była szumnie zapowiadana jako ułatwienie oraz zmniejszenie ilości pracy, zwłaszcza dla księgowych. Zresztą, już od początku tego miesiąca można usłyszeć reklamy we wszystkich mediach, które mówią o tym, że teraz to już będzie tylko łatwiej. Otóż odnoszę wrażenie, że jak ze wszystkimi innymi zmianami nie do końca to, co mówi, Ministerstwo Finansów pokrywa się z rzeczywistością.
Wraz z likwidacją deklaracji VAT Ministerstwo rozbudowało plik JPK o część ewidencyjną, zmiana ta jest bardzo istotna i sprawia sporo problemów, i to nie tylko księgowym, ale niestety również każdej osobie prowadzącej działalność gospodarczą.
Od początku tego miesiąca do urzędów skarbowych będziemy raportować dodatkowe informacje, takie jak, rodzaje sprzedaży oraz rodzaje transakcji. Aby prawidłowo zaraportować te dane do urzędu, biura rachunkowe oraz działy księgowe będą potrzebowały ściślejszej współpracy z innymi działami, czy też często właścicielami lub zarządem danej firmy. Sami bowiem najczęściej nie posiadają aż tak szczegółowej wiedzy, aby prawidłowo, samodzielnie, sporządzić plik, np. w nowym pliku trzeba będzie raportować sprzedaż z obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności, czy też np. sprzedaż dla podmiotów powiązanych.
Przy okazji chciałabym tutaj wspomnieć, że osoby zajmujące się rozliczeniami podatkowymi, czy to wewnętrznie w firmie, czy w biurze rachunkowym, nie powinny samodzielnie kreować danych potrzebnych do sporządzania rozliczenia, a jedynie przetworzyć te dane, które zostały im przekazane. Aby jednak przetworzyć te dane poprawnie niezbędne jest to, aby otrzymały one rzetelne, a także kompletne informacje.
Jak można zobaczyć poniżej, nowy plik JPK będzie dość szczegółowy, dlatego też uważam, że bez wspólnej współpracy, czy to firma -- biuro rachunkowe, czy to dział księgowości ze wszystkimi innymi działami w firmie, nie uda się prawidłowo zaraportować danych o sprzedaży w nowym pliku JPK.
Zmiany o których napisałam powyżej obowiązują od 1 października, w związku z czym nowe pliki JPK będziemy przesyłać do urzędów skarbowych w listopadzie za październik, te wysyłane w październiku za wrzesień powinny być wysłane według starych zasad.
Oprócz deklaracji VAT-7 i VAT-7K znikają również takie deklaracje jak VAT-ZD, VAT-ZT, VAT-ZZ, VAT-27.
Natomiast nadal trzeba będzie wysyłać deklaracje VAT-UE, VAT-8, VAT-9M, VAT-11, VAT-12, VAT-13, VAT-21 oraz VAT-26.
Kwartalni podatnicy VAT przez pierwsze dwa miesiące kwartału mają obowiązek przesyłać tylko część ewidencyjną, a w ostatnim miesiącu kwartału część ewidencyjną oraz część deklaracyjną.
Źródło problemu to część ewidencyjna nowego pliku JPK, tutaj są wprowadzone rewolucyjne zmiany, czyli:
- wprowadzenie nowych oznaczeń dla grup towarów i usług (kody GTU) -- trzeba się zastanowić jakiego towaru lub usługi dotyczy faktura i czy trzeba do danego towaru lub do danej usługi przyporządkować kod GTU,
- nowe oznaczenia dla rodzaju transakcji -- tutaj należy sprawdzić dokładnie czego dotyczy dana transakcja, jaką rolę pełni w niej podatnik i odpowiedzieć na pytanie, czy nie muszę do tej transakcji zastosować oznaczenia procedury podatkowej w pliku JPK,
- szczególne oznaczenia dla grup dokumentów -- np. faktur wystawionych do paragonów, dokumentów zbiorczych z kas rejestrujących.
I to właśnie w części ewidencyjnej widzę najwięcej pracy, która wiązać się będzie z kompleksowym sprawdzeniem dokumentów i oznaczeniem ich w pliku JPK nowymi kodami. Im działalność firmy będzie bardziej skomplikowana i szersze będzie spektrum sprzedaży oraz zakupów tym raportowanie będzie z pewnością bardziej skomplikowane.
Poniżej przesyłam krótką informację na temat kodów oraz rodzajów transakcji, a na końcu artykułu, w załączniku, znajdziecie bardziej szczegółowe informacje na ten temat.
Kody dla sprzedaży towarów i usług (kody GTU)
Kody GTU są podzielone na dwie części, pierwsza część czyli kody od 01 do 10 to kody dla sprzedaży towarów, kody od 11 do 13 to kody dla sprzedaży usług,
Na jednej fakturze może być kilka kodów GTU, ale są również przypadki, gdzie tych kodów nie będzie wcale, np. usługi budowlane, gastronomiczne, itp.
Kody dla sprzedaży towarów: | |
---|---|
GTU_01 | napoje alkoholowe [nie stosujemy w przypadku sprzedaży usługi gastronomicznej w której skład wchodzi sprzedaż alkoholu] |
GTU_02 | benzyny silnikowe i lotnicze, oleje napędowe, opałowe, biopaliwa |
GTU_03 | olej opałowy |
GTU_04 | wyroby i susz tytoniowy, płyn do papierosów |
GTU_05 | wraki przeznaczone do złomowania, odpady szklane, papierowe, niebezpieczne a także elektroniczne, surowce wtórne |
GTU_06 | urządzenia elektroniczne oraz części do nich [w tym folie stretch, które od jakiegoś czasu są traktowane przez urzędy jak urządzenia elektroniczne] |
GTU_07 | pojazdy i części samochodowe [jeżeli części są integralną częścią usługi naprawy pojazdu to nie ma obowiązku oznaczania faktury kodem GTU] |
GTU_08 | metale szlachetne i nieszlachetne |
GTU_09 | lekarstwa i wyroby medyczne, artykuły spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego |
GTU_10 | budynki, budowle i grunty [usługi budowlane nie wchodzą w ten kod] |
Kody dla sprzedaży usług: | |
GTU_11 | usługi w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych |
GTU_12 | usługi o charakterze niematerialnym: prawne, księgowe, doradcze, reklamowe, marketingowe, badania rynku, itp. |
GTU_13 | usługi transportowe i gospodarki magazynowej [jeżeli transport jest częścią sprzedaży towarów to nie oznaczamy tej faktury kodem GTU, nawet jeżeli jest to osoba pozycja na fakturze] |
Rodzaje transakcji
Kolejną ważną rzeczą są rodzaje transakcji, które również trzeba będzie oznaczać w nowym pliku JPK.
Rodzaje transakcji | |
---|---|
TP | sprzedaż dla osób/firm powiązanych [np. sprzedaż na rzecz firmy małżonka, rodziców, teściów, rodzeństwa] |
MPP | transakcje objęte obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności [adnotację dotyczącą mechanizmu podzielonej płatności należy oznaczać tylko na tych fakturach, które spełniają obowiązek płatności przez mechanizm podzielonej płatności a nie na wszystkich, na “wszelki wypadek”] |
SW | sprzedaż wysyłkowa za granicę dla osób fizycznych |
EE | świadczenie usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych [sprzedaż w procedurze MOSS] |
TT_WNT | wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów dokonanego przez drugiego w kolejności podatnika VAT w ramach transakcji trójstronnej w procedurze uproszczonej |
TT_D | dostawa towarów poza terytorium kraju dokonana przez drugiego w kolejności podatnika VAT w ramach transakcji trójstronnej w procedurze uproszczonej |
MR_T | świadczenie usług turystyki opodatkowanych na zasadach marży |
MR_UZ | dostawa towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, opodatkowana na zasadach marży |
I_42 | wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów następująca po imporcie tych towarów w ramach procedury celnej 42 |
I_63 | wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów następująca po imporcie tych towarów w ramach procedury celnej 63 |
B_SPV | transfer bonu jednego przeznaczenia dokonany przez podatnika działającego we własnym imieniu |
BSPVDOSTAWA | dostawa towarów oraz świadczenia usług, których dotyczy bon jednego przeznaczenia na rzecz podatnika, który wyemitował bon |
BSPVPROWIZJA | świadczenie usług pośrednictwa oraz innych usług dotyczących transferu bonu różnego przeznaczenia |
Oznaczenia dowodów sprzedaży i zakupu
Kolejną, trzecią rzeczą jaką trzeba będzie ujmować w części ewidencyjnej to oznaczenia dowodów sprzedaży i zakupu.
Oznaczenia dla dowodów sprzedaży | |
---|---|
RO | dokument zbiorczy wewnętrzny zawierający sprzedaż z kas rejestrujących |
WEW | dokumenty wewnętrzne, np. wystawiane podczas nieodpłatnego przekazania towaru, środka trwałego lub usługi |
FP | faktury wystawione do paragonu, niezależnie od tego czy były wystawione dla osoby fizycznej, czy firmy |
Oznaczenie dla dowodów zakupu | |
VAT_RR | faktura VAT RR - dla rolnika ryczałtowego za zakup produktów rolnych |
WEW | dokumenty wewnętrzne |
FP | faktura wystawiona przez podatnika, który wybrał rozliczenia metodą kasową |
Sankcje
Bardzo ważne jest prawidłowe oznaczenie faktur zakupu i sprzedaży w nowym pliku JPK, gdyż wraz z jego wprowadzeniem, wprowadzono również nowe kary. Najczęstszą, o jakiej się słyszy, to 500+, czyli kara 500 zł za każdy błąd w pliku JPK. Jeżeli urząd skarbowy stwierdzi błąd w pliku, który uniemożliwia mu przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji to wezwie podatnika do skorygowania błędów, podatnik otrzyma na korektę 14 dni od dnia doręczenie wezwania. W ciągu tych 14 dni podatnik może:
- przesłać skorygowany plik JPK do urzędu, lub
- złożyć wyjaśnienia, że według niego pierwotnie przesłana ewidencja nie zawiera błędów.
Jeżeli tego nie zrobi, to naczelnik urzędu skarbowego może, w drodze decyzji, nałożyć na podatnika karę w wysokości 500 zł za każdy błąd. Jak to będzie wyglądało w rzeczywistości, czas pokaże.
Problem jaki widzę w sporządzaniu korekt jest taki, że urzędy nie mają obowiązku pokazać podatnikowi, w którym miejscu, według nich, plik JPK zawiera błąd. Co oznacza, że po otrzymaniu wezwania do korekty trzeba będzie jeszcze raz, dokładnie przejrzeć plik, i poszukać własnego błędu. 14 dni w przypadku firm, które przetwarzają kilkaset lub nawet więcej faktur w miesiącu, może okazać się czasem niewystarczającym.
Kara 500 zł za każdy błąd w JPK to nie jedyna nowa kara nałożona przez nowe przepisy. W Kodeksie karnym skarbowym, od 1 października, pojawił się nowy przepis, który mówi o tym, że jeżeli nie wyślemy JPK_V7 do urzędu lub wyślemy go wadliwie podlegamy karze grzywny do 240 stawek dziennych. Przypominam tutaj, że kara z KKS nie jest nakładana na Spółkę, a na konkretną osobę, która była zobowiązana do sporządzenia i przesłania JPK_V7 do urzędu, a więc np. na główną księgowa, dyrektora finansowego, prezesa zarządu. Kara ta może być nałożona na każdą z tych osób, a nie tylko na jedną konkretną osobę.
W załączniku, w tabelach przedstawiam szczegółowe informacje na temat kodów GTU oraz oznaczenia procedur.